En panne

Nederlanders die bij ons verblijven, hebben een Peugot’je waar de uitlaatpijp bijna onder vandaan valt. Altijd vervelend, ben je op vakantie en krijg je problemen met je auto. Het moet zo snel mogelijk worden opgelost, al is het maar om met de auto weer naar huis te kunnen rijden. Wat te doen? De ANWB bellen? Dat lijkt eenvoudiger dan het is en we weten uit ervaring dat je de vervangende auto 80 kilometer verderop moet gaan halen. Met het plaatselijke verhuurbedrijf hebben ze blijkbaar geen contract. Dan maar naar een Franse garage.

Als je auto en panne is, ga je naar de plaatselijke garagiste, naar een van de grotere garagebedrijven die overal in Frankrijk vestigingen hebben of naar de dealer. Ik verwijs ze naar Hirson; daar zitten de garages op een kluitje, waardoor je de meeste kans maakt op een snelle reparatie. Bovendien is het een Franse auto, dus dat moet lukken. Dacht ik. Ze gaan informeren.

De Peugotdealer vraagt € 800. Pardon? Dat bedrag is iets teveel van het goede voor een eenvoudig autootje van elf jaar oud. Bij Feu Vert, een van de landelijke bedrijven, rekenen ze € 200, maar kan de reparatie pas over een week plaatsvinden. Het onderdeel moet namelijk worden besteld. Een aantrekkelijke prijs, maar niet handig als je binnen een week weer terug moet naar Nederland. Bij de concurrent (Point S) is er geen brug vrij om de schade op te nemen, dus dat schiet ook niet op.

Al met al niet echt een bevredigende rondgang. Dan met Rick de volgende dag toch maar naar de plaatselijke garagehouder. Het is een beetje een brombeer, niet zo toegankelijk. Zeker als je hem niet kent. Maar! Voor onderdelen wordt snel gezorgd en aan het einde van de dag is de auto klaar. Kosten: € 152. De ruitenwisser, die ook kapot bleek te zijn, krijgen ze cadeau. Lang leve onze garagiste!

Wed, 12 June