Made in France

Tot verbazing van zichzelf en andere deelnemers, ligt Joris (zie vorige stukje) eruit. We verdenken de jury van chauvinisme. Het past helemaal binnen de tijdsgeest. Om in tijden van crisis de Franse economie te stimuleren, wordt geadviseerd om zoveel mogelijk producten en diensten van eigen bodem te kopen. Nu weten de Fransen zelf natuurlijk allang dat alles wat uit Frankrijk komt beter en mooier is, dus dat is geen probleem. Buitenlanders zijn daar echter niet van overtuigd. Die kopen liever Duitse auto’s en Zuidafrikaanse wijn.

Vooral Duitsland wordt door Frankrijk als directe concurrent ervaren. Hoe komt het, dat het daar financieel zoveel beter gaat? Regelmatig zijn er televisie-uitzendingen waarin een aantal deskundigen hierover discussiëren. De ene deskundige haalt de spreekwoordelijke Duitse kwaliteit en degelijkheid aan, de andere beweert dat de Duitse rijkdom over de ruggen van de andere Europese deelstaten is vergaard.

Vanuit Nederlands perspectief gezien, denken wij dat de Duitsers binnen een bedrijf gewoon een goede mannschaft vormen. De Franse bedrijfscultuur lijkt minder effectief; de ene staking volgt de andere op en de sterke hiërarchie maakt meedenkende werknemers overbodig. Als je het zinkende schip wilt verlaten, om iets voor jezelf te beginnen, krijg je te maken met banken die geen leningen willen verstrekken, de bureaucratie en een enorme papierwinkel. Dat laatste opgesteld in de officiële (onleesbare) Franse schrijftaal. Niet echt bemoedigend.

Als het bedrijf niet failliet gaat, kun je daarom maar beter werknemer blijven. Je kunt rekenen op allerlei aantrekkelijke regelingen, zoals na 40 dienstjaren met pensioen gaan.

Als je bij het energiebedrijf werkt, heb je helemaal geluk. Dan betaal je voor en na je retraite (pensioen) maar vijftien procent van de normale prijs voor elektra. Op die manier wil je best wat extra energie inkopen om je huis warm te stoken. Opgewekt door Franse kerncentrales, dus nog goed voor de economie ook.

Wed, 17 April