Atelier de la Charité 

landelijk logeren

   Wonen, werken en naar school gaan in Frankrijk

Eigenlijk heb ik een hekel aan blogs. Gewone individuen die hun eigen leven, meningen, interesses en bezigheden zo belangrijk vinden dat ze daar wekelijks of zelf dagelijks over willen schrijven. Egodocumenten. Daar heb ik het niet zo op. Maar, ik vind zo’n stukje schrijven ook leuk en dus was ik daar een paar jaren geleden toch maar mee begonnen. En weer mee gestopt. En op facebook weer mee begonnen. En weer gestopt. Elke keer die twijfel, hoe serieus moet een mens zichzelf nemen. Niet teveel, daar ben ik van overtuigd. En juist daarom ga ik het toch weer proberen. In de wetenschap dat ik geen ‘echte’ schrijver ben en dat ook niet hoef te worden. Wat ik wel leuk vind, is om jou, als (toekomstige) gast een beetje deelgenoot te maken van ons leven. Zodat je een beter idee hebt waar en bij wie je terecht komt. Die oude stukjes heb ik er daarom ook maar bij gezet. Misschien boeit het, misschien niet. Kijk maar.

Annemieke
december 2017

En panne

Nederlanders die bij ons verblijven, hebben een Peugot’je waar de uitlaatpijp bijna onder vandaan valt. Altijd vervelend, ben je op vakantie en krijg je problemen met je auto. Het moet zo snel mogelijk worden opgelost, al is het maar om met de auto weer naar huis te kunnen rijden. Wat te doen? De ANWB bellen? Dat lijkt eenvoudiger dan het is en we weten uit ervaring dat je de vervangende auto 80 kilometer verderop moet gaan halen. Met het plaatselijke verhuurbedrijf hebben ze blijkbaar geen contract. Dan maar naar een Franse garage.

Als je auto en panne is, ga je naar de plaatselijke garagiste, naar een van de grotere garagebedrijven die overal in Frankrijk vestigingen hebben of naar de dealer. Ik verwijs ze naar Hirson; daar zitten de garages op een kluitje, waardoor je de meeste kans maakt op een snelle reparatie. Bovendien is het een Franse auto, dus dat moet lukken. Dacht ik. Ze gaan informeren.

De Peugotdealer vraagt € 800. Pardon? Dat bedrag is iets teveel van het goede voor een eenvoudig autootje van elf jaar oud. Bij Feu Vert, een van de landelijke bedrijven, rekenen ze € 200, maar kan de reparatie pas over een week plaatsvinden. Het onderdeel moet namelijk worden besteld. Een aantrekkelijke prijs, maar niet handig als je binnen een week weer terug moet naar Nederland. Bij de concurrent (Point S) is er geen brug vrij om de schade op te nemen, dus dat schiet ook niet op.

Al met al niet echt een bevredigende rondgang. Dan met Rick de volgende dag toch maar naar de plaatselijke garagehouder. Het is een beetje een brombeer, niet zo toegankelijk. Zeker als je hem niet kent. Maar! Voor onderdelen wordt snel gezorgd en aan het einde van de dag is de auto klaar. Kosten: € 152. De ruitenwisser, die ook kapot bleek te zijn, krijgen ze cadeau. Lang leve onze garagiste!